Login
Gratis Blauwdruk Pijnbestrijding

  • nek

    nek

Aanvraag Gratis E-book

Aanmelden

Vraag hier uw GRATIS E-Book aan.

Meest gelezen artikel

Geef KANS Geen Kans!

Geschreven door 
Beoordeel dit item
(1 Stem)

GRATIS VIDEO Cursus "Geef KANS, RSI en Frozen Shoulder" Geen Kans"
Klik hier en Schrijf je vandaag nog in.


Chronische overbelasting van spieren op het werk komt tegenwoordig zoveel voor dat hier meerdere benamingen voor zijn. Deze aandoening staat bekend als RSI(repetitive strain injury) maar ook als, RMI (repetitive motion injury), cumulatieve traumastoornis, overbelasting syndroom, arbeidsgerelateerde myalgie, CANS (complaints of arms, neck and shoulder) en KANS(klachten arm, nek en schouders).


RSI en KANS

In 2007 heeft men de bekende term RSI (repetitive strain injury) vervangen door de term CANS (complaints of arms, neck and shoulders) ook wel KANS genoemd (klachten arm, nek en schouders) omdat de problemen aan de arm, de nek en de schouders niet alleen werden veroorzaakt door herhaaldelijke bewegingen, is RSI vervangen door KANS. Deze term is breder en algemener. De factoren die ook bij de klachten meespelen zijn: de werkplek, de werkhouding, de werkwijze, de werkdruk én uiteraard de werknemer zelf.

Al deze termen zier er indrukwekkend uit, maar in feite is het niets anders dan een groep spieren die je hebt overbelast.

Het is van belang om uit te zoeken welke (werk) omstandigheden ervoor zorgen dat je je spieren overbelast en waardoor myofaciale pijn kan ontstaan. Triggerpoints zijn doorgaans vrij gemakkelijk te verhelpen, maar ze komen snel weer terug als je de omstandigheden waardoor ze veroorzaakt worden niet aanpast.

Als je tijdens je werk niet goed naar je lichaam luistert en als je onder veel spanning staat is dat duidelijk een risico als je door deze spanningen inefficiënt gaat bewegen. Enkele zaken die je zou moeten veranderen om een eind te maken aan de overbelasting en pijn zijn:

  • het te lang aanhouden van een verkeerde houding;
  • niet functionele spierspanningen;
  • het niet in acht nemen van een efficiënte werkmethode;
  • én niet op tijd pauze nemen


Gebrek van vastberadenheid om je gedrag te verbeteren is misschien wel het grootste obstakel.


Naast overduidelijke overbelasting die vaak onbewust gebeurt, zijn er ook minder duidelijke vormen van oneigenlijk gebruik die triggerpoints veroorzaken. Je bent ook kwetsbaar voor spieroverbelasting als je bijvoorbeeld last hebt van overgewicht en lichamelijke conditie slecht is. Je bent vatbaarder voor klachten aan de arm, de nek en/of schouders als je bijvoorbeeld administratieve werkzaamheden verricht of als je werkzaam bent in de industrie (bijvoorbeeld de vleessector of de bouwnijverheid).

Niet alleen op het werk maar ook tijdens andere dagelijkse activiteiten, zoals het huishouden, het bespelen van een muziekinstrument of sporten kunnen klachten bevorderen. Andersom komt ook voor: als er buiten je werktijden klachten ontstaan, kunnen deze ook op het werk belemmerend zijn.

 

Ermee leven

Een klacht kan veel onzekerheid met zich meebrengen.

Diverse soorten medische behandelingen kunnen ongemerkt de oorzaak zijn van triggerpoints en myofaciale pijn. Het dragen van beugels en banden die voor onbeweeglijkheid moeten zorgen kunnen ook kunnen ook triggerpoints veroorzaken.

Artsen blijven vaak de pijnlijke plek behandelen maar dat heeft niet zoveel effect als zij niet inzien dat het een afgeleide is van de myofasciale pijn. De behandeling is niet doeltreffend als je de oorzaak over het hoofd ziet. Een injectie met steroïden in een pijnlijk gewricht kan verlichting bieden, maar is misschien niet de juiste behandeling als de pijn een myofasciale oorzaak heeft.

Het probleem is dat je onbewust doorgaat met belastende activiteiten die de klachten hebben veroorzaakt. Zo blijven de kritieke triggerpoints onbehandeld en blijven onophoudelijk aan de botten rondom het gewricht trekken, wat het probleem alleen maar erger maakt.

Kans en werk

Het kan over het algemeen geen kwaad om aan het werk te gaan en in beweging te blijven. Je kunt je voor een korte periode ziek melden als je bepaalde werkzaamheden niet meer kunt doen. Maar meestal is het bevoordelijker voor je herstel om aan het werk te blijven en je werk tijdelijk aan te passen. Mocht je je niet ziek melden, maak dan in ieder geval een afspraak met de bedrijfsarts om de problemen op het werk te bespreken. Want vaak is het mogelijk om met kleine aanpassingen toch gewoon aan het werk te blijven.



GRATIS VIDEO Cursus "Geef KANS, RSI en Frozen Shoulder" Geen Kans"
Klik hier en Schrijf je vandaag nog in.


Ons bedrijf groeit voor 90% doordat enthousiaste cliënten anderen naar ons doorverwijzen. Daarom is mijn vraag aan jou: ken jij mensen met lage rugpijn en/of RSI die ook kunnen profiteren van onze diensten? Wijs ze dan eens op onze site: PijnPoliNederland.nl, wegmetlagerugpijn.nl. Of breng dit blog bij hen onder de aandacht via Facebook en/of Twitter!

Lees 8191 keer Laatst aangepast op dinsdag, 08 september 2015 21:23

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat u de verplichte (*) velden invult waar dit is aangegeven. HTML code is niet toegestaan.

Aanbiedingen